martin-naar-kaunertal-oostenrijk.reismee.nl

Dag 5

Dag 5

Vandaag begon de dag met een overdosis prachtig weer! Na uitgebreid in bad te hebben gezeten met mijn vrouwtje, gezamenlijk met Marja ontbeten en de dagplanning doorgesproken.

Marja bleef liever thuis, zij moest nog een paar wassen weg werken. En wij wilden graag een dal-rondtocht gaan lopen.

Dus na het ontbijt en de koffie en uiteraard het aansteken van de heitzung i.v.m. het warme tapwater, op pad. Eerst even proviand gehaald voor de lunch bij de plaatselijke supermarkt in Feichten. (ook weer een oom van Bernhard). Van daar de Alp du Kauner bedwongen met als resultaat dat ons doorgaande pad geblokkeerd werd door een lawine. Heel vervelend en men kan dus rechts omkeert. En dat is jammer als je net een klim hebt gemaakt van een % of 22! Ging wel lekker hard naar beneden. Onze benen liepen zo maar 30 passen meer per seconde! Die Oostenrijkers vinden het niet zo nodig om even een bord te plaatsen waar op vermeld wordt dat het pad gesperd is door een lawine. Het schijnt hier een lokale grap te zijn t.b.v de buitenlanders dat men ook kan wachten tot de lawine weg gedooid is. (ja doei!) Dus gewoon terug en er beneden omheen.

Bij de kassa en tevens de entree van de gletsjer hebben wij geluncht en elkaar goed ingesmeerd met factor 50. Eveline nog even nagevraagd bij de kassa of wij lopend gewoon toegang hadden. Inderdaad alleen motoren, auto's en bussen moeten betalen om naar 2800 meter te kunnen rijden.

Wij hadden het plan om via de oostkant van het dal de terugreis te aanvaarden. Ware het niet dat wij na 3 kwartier weer op een lawine vast liepen. Dus weer terug naar de ingang! Tussen door kon ik het niet laten om te proberen de loop van de rivier te veranderen met stenen. Dit lukte aardig ware het niet dat Eveline verder wilde. Met een paar maanden kunnen de Stoopjes het wel afmaken. Die gaan immers zo medio de grote vakantie hier heen. Dus jongens als ik in Holland natte voeten krijg gaat ie goed.

Na 13,6 km bergje op en bergje af waren wij weer in het appartement van Bernhard waar Marja ons verwende met koffie en thee.

Zo rond 18:30 kwam Bernhard thuis en konden wij de bbq opstarten. Eveline en Marja hadden alles al voorbereid dus ik kon vrijwel direct starten met dode dieren op de hete plaat te leggen.

Op een gegeven moment draaide de wind naar het noorden en blies recht het dal in. Gelukkig waren wij net gereed met het bbq-en. Nog even naar de kelder om hout te hakken voor de nacht en de heitzung helemaal vol te stampen met mooie klossen. Na de koffie nog even zitten en de plannen voor morgen doornemen. Yes, naar de versmarkt in Landeck. En ook nog ff 2 cashes oppikken en onze dag is weer aardig goed. Het schijnt weer prachtig weer te worden dus dat beloofd wat.

Groetjes Martin & Eveline